Als je bij de tandarts in de stoel ligt en de tandarts of mondhygiënist de stoel overeind zet om met je te praten, kan dat soms zorgen baren. Maar wat betekent een gesprek met je zorgverlener eigenlijk voor jouw gezondheid? Vaak resulteert zo'n gesprek in advies voor een behandeling of een verandering in levensstijl. Dus, wat maakt een gesprek waardevol en effectief?
Dr. Wanda de Kanter en dr. Pauline Dekker, beide longartsen, hebben expertise opgebouwd in de gespreksvoering tussen zorgverleners en patiënten. Hoe kun je als zorgverlener advies op een respectvolle manier overbrengen zonder betuttelend of belerend over te komen? Als patiënt wil je tenslotte in een gelijkwaardig en respectvol gesprek je zorgen kunnen uiten. Het is belangrijk om kritisch te kijken naar de relatie die je hebt met je zorgverleners en hoe je wilt worden behandeld door je dokter, mondhygiënist of tandarts.
In een tandartspraktijk hebben Wanda de Kanter en Pauline Dekker een video opgenomen voor tandartsen en mondhygiënisten waarin ze een rollenspel uitvoeren. Ze tonen twee gesprekken: één die niet effectief is (met een vleugje humor) en één die wel werkt. Ze introduceren een wetenschappelijk bewezen methode waarbij zorgverleners patiënten kunnen stimuleren tot gezonder gedrag zonder hen te betuttelen. Het onderwerp van het gesprek is Stoppen met Roken. Deze video is niet alleen leerzaam voor zorgverleners, maar ook interessant voor jou als patiënt! Bekijk de video
hier.